It’s times like these you learn to live again

Uciekłam z miasta na weekend. Prawda bowiem jest taka, że od tygodnia tkwię po uszy w czarnej mazi, chlipię co wieczór, a co kwadrans zadaję sobie pytanie, co teraz będzie. Jak to wszystko ugryźć, jak to poukładać. Jak nie stracić szans na wieczorne wino i chichoty w pościeli, na ucieczki w góry.
Brzuch mnie boli. Pocieszam się, że nie takie historie człowiek przetrzymał, że czasem to nawet na dobre wychodziło, tyle z rozrzewnieniem wspominanych szaleństw zdarzyło się dzięki temu ciągłemu niedoczasowi i kombinowaniu. Ale chciałam nie musieć już więcej kombinować.

Uciekłam, poszłam z psem do lasu, posłuchałam ptaków buszujących w gałęziach. Słońce i zapach mokrych sosnowych igieł mają ogromną moc przeganiania smutków. Upiekłam szarlotkę, ugotowałam pomidorową, pierwszy raz tego roku usiadłam na trawniku z książką. Polecam, znakomita lektura. Nie trzeba jeździć na koniec świata po wielkie przeżycia; wsie i miasteczka dużego europejskiego kraju, odwiedzanego co rok przez grube miliony turystów, kryją skarby kuriozalne i fascynujące. Ludzi-mchy, pokutników biegających z Chrystusem na ramionach, milczące bractwa, próby generalne cesarskich pogrzebów, bitwy na cukierki, papierowe smoki i bębnienie, aż krew ścieknie z palców. I to wszystko na naszym dobrze znanym, uporządkowanym nudnym kontynencie – wystarczy się zgubić.
Pierwszy raz uciekałam dziś przed burzą. Widziałam pierwszą tęczę. Pierwsza ospała biedronka, pierwsze ogłupiałe muchy niezbyt trafnie obliczające trajektorię lotu i obijające się o nieśmiało odsłonięte ramiona.
Pomyśleć, że rok – już rok! – temu powoli pakowałam się przed Wielką Podróżą, nie dowierzając za bardzo, że istotnie wyjeżdżam do Japonii. Od pierwszej minuty po powrocie tęsknię cała, ale wtedy mętlik miałam w głowie upiorny. Zatykało mnie z emocji. Gdy dojechałam na lotnisko, byłam sztywna ze strachu. Pamiętam to wszystko, jakby było wczoraj – Japończyka siedzącego obok mnie, który przez bite dziesięć godzin czytał, nie wstając nawet na siusiu, śpiewny rosyjski akcent kapitana przepraszającego za spóźnienie, niebo w nijakim kolorze przedświtu przez całą noc (czy to w ogóle była noc?), pierwszy widok Honsiu w dole, rozczarowującą mokrą plamę. Padało.
Pamiętam niecenzuralną myśl, gdy stanęłam pośrodku Tokyo Station – ‚pośrodku’ to termin umowny, pojęcia nie mam, gdzie byłam – usuwając się z drogi tłumom istot w jednakowych ciemnych garniturach pędzących przez niekończące się podziemne korytarze i zastanawiając się, jak właściwie stąd się wydostać. Pamiętam uroczy damski głos, ogłaszający, że to moja stacjaBakurociooo… Pierwszy kęs japońskiego curry, pierwszy łyk shochu, pierwsze starcia z tokijskim metrem, pierwszą wizytę w chramie shinto, chramiku właściwie, maleńkim, wciśniętym między szklane domy. Pierwszy, pierwszą, pierwsze.
Świat oczywiście jest ogromny i wiem, że pierwszych razów mi nie zabraknie, chyba że stracę apetyt – szkoda tylko, że te pierwsze smakują najlepiej, no, najintensywniej. Później trzeba już bardziej się starać, a emocje jakby się kurczą. Już się tu było, już czuło się to wszystko.

One thought on “It’s times like these you learn to live again

Skomentuj

