Security blanket

Gdy dziś rano wstałam i wyjrzałam przez okno, wyrwało mi się słowo, które zapewne wyrwało się większości mieszkańców Małopolski.
Serce mi się kraje, że raptem kilka dni temu paradowałam po obcych krajach w sukienusi, na którą nie zużyto zbyt wiele materiału, a dziś musiałam włożyć cholerne oficerki. I rękawiczki. I nawet czapkę. CZAPKĘ. Ja, która z założenia czapek nie noszę, bo wyglądam w nich, eufemistycznie, jak półgłówek, a dosadniej jak pół dupy zza krzaka. Niestety należę do tych, którym nakrycie głowy od razu obniża IQ o 50.
O nie, nie mam chandry. Mam doła jak stąd do Melbourne.
Odkąd wróciłam, właściwie nic szczególnego się nie wydarzyło, w związku z czym po prostu przyglądam się światu i mój dół jeszcze się pogłębia.

Mój znajomy trafił do szpitala. Nic poważnego, zaplanowany zabieg. O tym, że korzysta z gościnności służby zdrowia, dowiedziałam się z twarzoksiążki – takie czasy. Dowiedziałam się nie tylko o samym fakcie, ale również o tym, co było na śniadanie, co było na obiad, o której operacja, ile trwała, jakie lekarstwa et cetera et cetera. Cały ten reportaż ilustrowany obfitymi fociami, głównie selfies. Ja to bym sobie raczej selfie w szpitalnej pościeli nie strzelała, ale co kto lubi. W każdym razie chwilowo wyłączyłam sobie obserwowanie kolegi, bo naprawdę nie jest mi potrzebna wiedza o tym, że oddawał mocz do badania.
Oczywiście wiem, że sama czasami dzielę się informacjami, które u przynajmniej części moich znajomych zapewne wywołują reakcję: „Jezu, a ta znowu o tym samym, ileż można”, ewentualnie: „Ale niby co w tym interesującego?”. Niemniej są obszary życia, których opisywania w mediach społecznościowych absolutnie sobie nie wyobrażam.

Mam ostatnio pewien problem z ludźmi. Dokładniej, z rosnącym przyzwoleniem na agresję. Być może, żyjąc na swojej chmurce, po prostu tego zjawiska nie zauważałam dotychczas. Ale najpierw czytam, jak ludzie piszą o Oldze Tokarczuk (która śmiała powiedzieć coś, co ich personalnie obraziło, choć nie do końca rozumiem, dlaczego), że jest szmatą, która powinna wy… wyjechać z kraju, najlepiej z ogoloną głową. Potem widzę, że powstała na Facebooku strona ludzi fotografujących się z bronią i wzywających do obrony zagrożonego chrześcijaństwa. Pod wpisem radiowej Trójki o lesbijkach wychowujących dziecko odkrywam całe tsunami komentarzy z propozycjami tego, co tym kobietom powinno się zrobić, oraz o upadku cywilizacji i szarganiu wartości, propagowaniu zboczeń i promocji homoseksualizmu (czy ludzie naprawdę wierzą, że można promować orientację seksualną? to nie jest marka piwa, które się lubi albo nie, to jest coś, co po prostu się ma – jak leworęczność, pieprzyk na prawym policzku albo niebieskie oczy; nie postanowiłam być leworęczna, bo mi się to u kolegi spodobało, tylko tak już przyszłam na ten świat). Od pewnego czasu obserwuję z rosnącym zdumieniem – żeby nie powiedzieć, niepokojem – jakąś niesamowitą radykalizację w poglądach i zachowaniach. Nikt się z tym nie kryje. Mało tego – to nawet w dobrym tonie w pewnych kręgach. Ludzie są dumni z tego, że tego czy owego nienawidzą.
Zastanawiam się, czy naprawdę można czerpać przyjemność z podkręcania własnej niechęci do czegoś – a tym bardziej kogoś. To przecież musi być strasznie trujące. Ale jeszcze intensywniej zastanawiam się nad tym, co tacy ludzie mówią swoim dzieciom. Jak mieści im się w jednej głowie i w jednym sumieniu nawoływanie do obrony tych nieszczęsnych wartości i konsekwentne postępowanie przeciwko nim, uzurpowanie sobie prawa do bycia strażnikami cudzej moralności przy jednoczesnym dziurawieniu własnej.

Ech.
Gdzie jest mój kocyk?…

One thought on “Security blanket

Skomentuj

